Ćwiczenia TRE okiem fizjoterapeuty - jak uwolnić się od stresu, lęku?

O TRE okiem fizjoterapeuty

12893

O TRE ® okiem fizjoterapeuty

Kiedy ostatnio zdarzyło Ci się w pełni rozluźnić ciało i poczuć stan głębokiego relaksu? Czy wiesz, że są ćwiczenia, które są pomocne w fizjoterapii i psychoterapii, bo pacjent dzięki nim sam uczy się rozładować napięcie, przywraca ciału naturalną równowagę, redukują chroniczny stres, lęk i ból?

ZOBACZ TEŻ: O TRE okiem pacjenta

Co to jest TRE ®?

Istnieje metoda, która pomaga w zachowaniu równowagi między ciałem a emocjami, która została opracowana przez dr Davida Berceliego, a mająca korzenie w analizie bioenergetycznej psychoterapeuty i lekarza dr Alexandra Lowena.

TRE ® (Trauma Releasing Exercises) to zestaw ćwiczeń wywołujących drżenia w ciele, odpowiedni dla każdego, kto odczuwa nierozładowane napięcie wywołane codziennym stresem, odczuwającego złość i irytację, frustrację i niepokój. Regularne pozwalanie sobie na wprowadzanie ciała w mechanizm drgań prowadzi do spokoju i harmonii w ciele.

 

Niesympatyczny układ sympatyczny

Wiemy, że długotrwały stres i napięcie powoduje sztywność mięśni, ból i wiele dysfunkcji ruchowych. Wszystkiemu winna jest nierównowaga między układem współczulnym (sympatycznym) i przywspółczulnym (parasympatycznym). Współczulny układ nerwowy przygotowuje nas do walki bądź ucieczki, krew zaczyna szybciej krążyć, mięśnie napinają się, a organy wewnętrzne pracują na pełnym obrotach. Ta mobilizacja organizmu to po prostu walka o przetrwanie. Układ współczulny nieustająco ulega silnym bodźcom, a ciało przeładowane stresem powoduje, że częściej chorujemy, wpadamy w spiralę lęków, w brak radzenia sobie z emocjami i zagubieniem.

 

Relaks w układzie parasympatycznym

Poczucie relaksu i przyjemności sprawia, że nasze ciało rozluźnia się. Odczuwamy ulgę, spokój, oddech staje się głęboki i regularny. Za taki stan jest odpowiedzialny m.in. nerw błędny, który w ćwiczeniach TRE ® odgrywa bardzo dużą rolę. Umożliwia rozluźnienie ciała, spowalnia rytm serca i wprowadza ciało w przyjemny relaks.

 

TRE i napięcie mięśniowe

W czasie zagrożenia ciało człowieka napina się i zwija w kształt kulisty, a kiedy zagrożenie mija, automatycznie uwalnia nadmiar napięcia. Kiedy jest go za dużo, trudno nam prawidłowo funkcjonować, a będąc długotrwale w takim stanie, odczuwamy traumę i ból. Najważniejszą grupą mięśni, która chroni nas przed silnymi, negatywnymi bodźcami jest ta, która tworzy mięsień biodrowo-lędźwiowy. Będący w ciągłym napięciu i skróceniu, powoduje on ból lędźwiowego odcinka kręgosłupa, prowadzi do przodopochylenia miednicy, a nawet do dysfunkcji narządów wewnętrznych, m.in. nerek, jak w przypadku np. ptozy. Asymetryczne napięcie tego mięśnia skutkuje bocznym skrzywieniem kręgosłupa. Silne reakcję na stres mają również swoje odzwierciedlenie w bólu mięśnia czworobocznego grzbietu, mięśni podpotylicznych i pochyłych.

Sekwencja ośmiu ćwiczeń jest tak skonstruowana, aby pobudzać i rozciągać poszczególne partię mięśni, począwszy od stóp. Istotne jest również rozciąganie taśmy tylnej i praca z powięzią, aby zachować równowagę w pracy mięśni.

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 4

Brak głosów. Oceń jako pierwszy!

Magdalena Serafin

Historyk sztuki i specjalista PR, certyfikowany provider TRE® ,a z zamiłowania pasjonatka osteopatii i pracy z ciałem, studentka psychoterapii w nurcie analizy bioenergetycznej według Lowena. Mama dwóch małych córek, łącząca pracę zawodową z bieganiem i zgłębianiem meandrów psychiki. Uwielbia być tu i teraz, blisko ludzi.

Wspomagaj się wiedzą innych, bądź na bieżąco!
Dołącz do Facebookowej grupy "Pogadajmy o fizjoterapii"


4 komentarze do “O TRE okiem fizjoterapeuty”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *