Jak ćwiczyć taśmą theraband

Taśma Thera Band® – jak ćwiczyć?

1

1976

Niby to tylko taśma, a potrafi naprawdę wiele. Co jest takiego w kawałku rozciągliwej gumy, że ma ona tak szerokie zastosowanie, jest niezbędna w gabinecie fizjoterapeuty i potrafi poprawić siłę mięśniową?

 

Taśma rehabilitacyjna Thera Band

Kariera tych niepozornych, gumowych taśm, produkowanych w różnych kolorach, zaczęła się w 1978 roku w Ohio w Stanach Zjednoczonych, kiedy to pojawiły się w treningach siły mięśniowej i w rehabilitacji. Thera Band ® nie bez powodu są nazywane taśmami rehabilitacyjnymi. Dzięki temu, że są wykonane z lateksowej gumy o różnej rozciągliwości, łatwo można dobrać odpowiednie obciążenie do odpowiednio dobranych ćwiczeń i możliwości osoby, która je wykonuje.

Taśmy Thera Band mają wszechstronne zastosowanie, są wytrzymałe i można ich używać w każdych warunkach. Są cienkie, elastyczne i nie zajmują wiele miejsca. Dzięki temu, że występują w różnych kolorach, które dają stopniowy opór, można łatwo dobrać odpowiednią taśmę dla siebie. Należy ją tak wybierać, aby bez trudu wykonać 15 powtórzeń danego ćwiczenia, a jest to zależne od indywidualnego poziomu siły mięśniowej. 8 rodzajów oporów taśmy, oznaczonych jest kolorami – beżowym, żółtym, czerwonym, zielonym, niebieskim, czarnym, srebrnym i złotym, przy czym najbardziej popularny jest kolor czerwony, niebieski i zielony. Przykładowo, przy rozciągnięciu taśmy czerwonej o długości 50 cm do maksymalnie 100 cm, stawia ona opór 1,8 kg. Taśmy złote i srebrne są przeznaczone dla osób wyczynowo uprawiających sport.

Zaletą tej elastycznej gumy jest również to, że stanowi tanią alternatywę dla tradycyjnych sprzętów używanych w siłowni, takich jak np. ciężarki, może zastąpić studio fitness, jest trwała i można jej również używać do ćwiczeń w wodzie.

 

Taśma do ćwiczeń Thera Band

 

Thera Band® – jak ćwiczyć?

Taśmy Thera Band® mają właściwie same zalety. Dzięki ćwiczeniom z nimi można:

  • poprawić przyrost siły mięśniowej,
  • obniżyć granice bólu,
  • poprawić wytrzymałość i elastyczność mięśni i stawów,
  • skorygować postawę, co jest niezbędne zwłaszcza u dzieci.

Podczas ćwiczeń taśma powinna być zawsze lekko napięta, a ćwiczymy zawsze na obie strony ciała. Musi być również pewnie i bezpiecznie trzymana przez osobę ćwiczącą, w tym celu najlepiej chwycić ją szeroko rozłożoną dłonią, owinąć wokół niej i przytrzymać kciukiem. Przy ćwiczeniach rozciągających i wzmacniających bardzo istotne jest, aby taśma była odpowiednio zamocowana – można na niej stanąć śródstopiem, zaczepić o drabinkę lub przywiązać do stabilnej podstawy. Szczególnie warto zwrócić uwagę na ćwiczenia, które są stosowane w problemach z piersiowym, zazwyczaj silnie napiętym odcinkiem kręgosłupa a także z płaskostopiem.

 

Ilustracje poniżej przedstawiają ćwiczenia na wzmocnienie mięśni odcinka piersiowego.

Thera Band ćwiczenia Ćwiczenia thera band

 

 

Ćwiczenie na mięśnie grzbietu z taśmą

Znakomitym ćwiczeniem na rozluźnienie mięśni grzbietu jest mocno napięta taśma zaczepiona o pierwszy stopień drabinki, końce w dłoniach, leżenie tyłem, ręce wyprostowane, wyciągnięte przy głowie, nogi ugięte. Taśma do rehabilitacji ciągnie ręce i barki w stronę drabinki, rozluźniając barki i wydłużając piersiowy odcinek kręgosłupa.

Inną propozycją ćwiczenia jest również leżenie tyłem, z taśmą silnie napiętą, zaczepioną o środek stopy, końcach w dłoniach. Ręce są wyprostowane. Ruch to wyciągnięcie kręgosłupa i nóg z wydłużeniem kręgosłupa przeciwko oporowi taśmy. Delikatny ruch silnie napiętej taśmy sprawia, że ciało wydłuża się.

 

SPRAWDŹ PROFESJONALNY ZESTAW ĆWICZEŃ Z TAŚMAMI -> cwiczenia-z-tasma-thera-band

 

Ćwiczenia na płaskostopie

Główną przyczyną płaskostopia jest osłabienie mięśni wysklepiających stopę. W schorzeniu tym najbardziej istotne jest wzmacnianie mięśnia strzałkowego długiego i docisk głowy pierwszej kości śródstopia do podłoża. Zwraca to uwagę na trójpunktowe podparcie stopy, wzmacnianie mięśnia strzałkowego długiego i piszczelowego tylnego, zgięcia grzbietowego palców w czasie ćwiczeń i utrzymania pełnej ruchomości wszystkich stawów stopy. Ćwiczenia z taśmą Thera Band polegają na utrzymaniu końców silnie napiętej taśmy zaczepionej o drabinkę za pomocą docisku jej przez śródstopie i utrzymanie pozycji przeciwko oporowi taśmy.

Dobrym ćwiczeniem jest również ćwiczenie w siadzie na piłce, kiedy jeden koniec taśmy do ćwiczeń jest dociśnięty pierwszą kością śródstopia lewej stopy a drugi – w prawej dłoni. Poprzez uniesienie prawej ręki w górę i utrzymaniem taśmy pod lewą stopą – taśma napina się.

 

Rehabilitacyjne taśmy Thera Band® dają bardzo wiele możliwości ćwiczeń dla osób w każdym wieku. Są używane w ćwiczeniach z dziećmi, z osobami starszymi i w rehabilitacji, powinny być niezbędne w każdym gabinecie fizjoterapeuty. Ja mam czerwoną i niebieską i podobnie jak bez maty do akupresury, trudno o lepszą pomoc w codziennych ćwiczeniach.

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 7

Brak głosów. Oceń jako pierwszy!

Magdalena Serafin

Historyk sztuki i specjalista PR, certyfikowany provider TRE® ,a z zamiłowania pasjonatka osteopatii i pracy z ciałem, studentka psychoterapii w nurcie analizy bioenergetycznej według Lowena. Mama dwóch małych córek, łącząca pracę zawodową z bieganiem i zgłębianiem meandrów psychiki. Uwielbia być tu i teraz, blisko ludzi.

Wspomagaj się wiedzą innych, bądź na bieżąco!
Dołącz do Facebookowej grupy "Pogadajmy o fizjoterapii"


2 komentarze do “Taśma Thera Band® – jak ćwiczyć?”

  1. Ja jestem w posiadaniu Taśm Mini Band z waszego sklepu i jestem bardzo zadowolona. Szczególnie teraz, gdy każdy powinien siedzieć w domu… Używam ich razem z obciążeniem, także myślę, że nie wypadnę z rytmu 🙂

  2. Bardzo fajny artykuł. Trafiłam na niego, ponieważ sama mam płaskostopie i dowiedziałam się z niego kilku cennych wskazówek. Zaraz zabieram się za ćwiczenia.

    Pozdrawiam,
    Dorota 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *