Dieta przy zapaleniu zatok

Dieta przy zapaleniu zatok

5

14160

Dieta przy zapaleniu zatok

Zatoki przynosowe to przestrzenie pneumatyczne w kościach twarzoczaszki mające połączenie z jamą nosową. Rola zatok przynosowych w organizmie człowieka podlega ciągłym badaniom i jak dotąd nie została jednoznacznie zdefiniowana. Niektóre funkcje zatok przynosowych to:

  • oddechowa (nawilżanie i ogrzewanie wdychanego powietrza oraz wyrównanie różnicy ciśnień podczas oddychania lub podczas gwałtownego wzrostu jego wartości);
  • węchowa;
  • mechaniczna (ochrona mózgoczaszki przed urazami);
  • termiczna (termoizolacja oraz ogrzewanie podstawy czaszki i oczodołu);
  • statyczna (zmniejszenie wagi szkieletu twarzoczaszki);
  • fonetyczna (przestrzeń rezonacyjna, ochrona ucha wewnętrznego przed przewodzeniem drogą kostną własnego głosu).

 

Zapalenie zatok może mieć trzy podstawowe przyczyny:

  • wirusy;
  • bakterie;
  • grzyby.

Inne przyczyny to alergie, powikłania po kanałowym leczeniu zębów lub ekstrakcji zęba, reakcje polekowe czy polipy.

W stanach zapalnych obrzęknięta błona śluzowa nie pozwala na prawidłowe oczyszczanie zatok co w dalszej konsekwencji powoduje gromadzenie się śluzu, który stanowi świetną pożywkę dla wirusów oraz bakterii. W trakcie leczenia dużą ulgę przynosi regularne oczyszczanie  zatok z nadmiaru śluzu (ciepłe okłady, inhalacje czy płukanie zatok). Kolejną możliwością wsparcia pacjenta może być odpowiednie żywienie mające na celu zmniejszenie wydzielania śluzu lub ułatwiające jego usuwanie, czyli odpowiednia dieta.

Produkty wspomagające leczenie w stanach zapalnych zatok:

  • kasza jaglana – rozgrzewa organizm, działa oczyszczająco na błony śluzowe układu oddechowego i dodatkowo stymuluje układ odpornościowy;

Kasza jaglana w diecie pacjenta ze stanem zapalnym zatok

  • ostre przyprawy – do nich zaliczamy m.in. czosnek, chili, chrzan. Potrawy z tymi przyprawami powodują rozgrzanie organizmu i dzięki temu łatwiej usunąć z zatok zalegającą wydzielinę.

Czosnek i chili w diecie pacjenta ze stanem zapalnym zatok

  • imbir – bogaty w substancje przeciwzapalne łagodzi objawy kataru, dodatkowo ma działania rozgrzewające co pozwala na łatwiejsze usuwanie śluzu z zatok. Można go spożywać jako przyprawę do dań wytrawnych lub słodkich, ale najprostszym rozwiązaniem jest picie herbaty z plasterkiem imbiru;
  • cynamon, goździki, kardamon – ze względu na silne działanie rozgrzewające rozrzedzają zalegającą wydzielinę, którą szybciej można usunąć;

Ostre przyprawy w diecie pacjenta ze stanem zapalnym zatok

  • jajka – zawierają cynk i selen, które skracają czas trwania infekcji oraz łagodzą stan zapalny;

Jajka w diecie pacjenta ze stanem zapalnym zatok

  • cebula – zawiera kwercetynę o właściwościach przeciwwirusowych i przeciwbakteryjnych. Ponadto zawarty w niej olejek eteryczny posiada właściwości odkażające;

Cebula w diecie pacjenta ze stanem zapalnym zatok

  • czerwona kapusta – przyspiesza regenerację śluzówki nosa oraz zawiera dużo wit.C ;
  • jagody – zawierają rutynę, która uszczelnia naczynia krwionośne. Wpływa na ograniczenie kataru i poprawę odporności organizmu;
  • herbaty ziołowe – zwalczają obrzęki błon śluzowych, jednocześnie intensywnie je nawilżając. Najbardziej polecane zioła to: owoce bzu czarnego (tworzą barierę ochronną przed wtargnięciem wirusów do zatok i ich rozmnażaniem się), ziele fiołka trójbarwnego (działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie i wykrztuśnie), mięta (działa rozkurczowo, odkażająco, napotnie oraz przeciwbólowo), owoc dzikiej róży (działa przeciwzapalnie, wzmacniająco i przeciwbakteryjnie);

Napary ziołowe w diecie pacjenta ze stanem zapalnym zatok

  • woda – rozrzedza śluz co ułatwia jego usuwanie.

Woda w diecie pacjenta ze stanem zapalnym zatok

 

Produkty wpływające niekorzystnie na organizm w czasie zapalenia zatok:

  • mleko oraz nabiał – zwiększa lepkość śluzu co utrudnia oczyszczanie zatok. Dodatkowo laktoza zawarta w mleku jest pożywką dla bakterii i pleśni;
  • cukier – osłabia organizm, wypłukuje witaminy i składniki mineralne oraz podrażnia błony śluzowe;
  • biała mąka – produkt pozbawiony większości wartości odżywczych Kolejny słaby punkt pszenicy to fityniany. To jedne z substancji antyodżywczych, czyli takich, które uniemożliwiają wchłanianie cennych składników w pożywieniu, a nawet same szkodzą;
  • kawa ( w zbyt dużych dawkach) , alkohol oraz mocna, czarna herbata – działają odwadniająco co niestety powoduje, że śluz gęstnieje i trudno go usunąć.

 

Rozgrzewająca kasza jaglana na słodko – przepis:

– pół szklanki kaszy jaglanej ( suchej)

– dwa jabłka

cynamon, kardamon i imbir (suszony)

Przed ugotowaniem kaszy jaglanej trzeba się pozbyć jej charakterystycznej „goryczki” – są na to dwa sposoby. Pierwszy to płukanie kaszy na sicie tak długo aż woda będzie czysta a drugi sposób to uprażenie kaszy na suchej patelni teflonowej do momentu aż ziarna zaczną się robić białe i poczujemy intensywny zapach (kilka minut). Potem gotujemy kaszę wsypując ją do wrzątku (proporcje 1 szklanka kaszy na 2,5 szklanki wody) na niewielkim ogniu. Nie mieszamy kaszy w czasie gotowania! Gotujemy tak długo aż cała woda odparuje – nigdy kasz nie gotujemy w dużej ilości wody bo potem razem z wodą wylewamy wiele zdrowych składników w nich zawartych. Pod koniec gotowania można dodać trochę masła i jabłka pokrojone w kostkę. Po ugotowaniu dodajemy wszystkie przyprawy i spożywamy na ciepło. Smacznego!

 

Więcej materiałów:

http://www.czytelniamedyczna.pl/4915,ziololecznictwo-i-zalecenia-zywieniowe-wedlug-sw-hildegardy-z-bingen-cz-ii.html

http://www.smakzdrowegozywienia.pl/wiadomosc/dieta-przy-chorych-zatokach.html

http://dietetykasportowa.pl/czy-kofeina-rzeczywiscie-nas-odwadnia/

https://dziecisawazne.pl/bledy-zywieniowe-a-infekcje/

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 23

Brak głosów. Oceń jako pierwszy!

Anna Woźniakowska

Z wykształcenia ekonomistka, z pasji trener personalny i dietetyk sportowy. Entuzjastka życia w duchu slow z dala od codziennej bieganiny i niezdrowego jedzenia. Fascynuje mnie wpływ żywienia na nasze zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Wspomagaj się wiedzą innych, bądź na bieżąco!
Dołącz do Facebookowej grupy "Pogadajmy o fizjoterapii"


3 komentarze do “Dieta przy zapaleniu zatok”

  1. Dieta przy zapaleniu zatok jest równie ważna jak przy zwykłym przeziębieniu. Warto skorzystać z nturalnych składników, o których pisała św. Hildegarda z Birgen. Bo moc jest w nas i w naszych jelitach. Zadbajmy o odpowiednią diete to będziemy zdrowi.

    1. Dzień dobry 🙂 Bardzo dziękuję za komentarz – podstawą naszego zdrowia jest odpowiednia dieta : naturalna i zrównoważona.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *