O tym, że reklama w branży medycznej jest przez prawo zabroniona wiadomo nie od dziś. Lekarz nie może się reklamować. Fizjoterapeuta nie może się reklamować. Placówka medyczna również nie może się reklamować! Stanowi o tym art. 14. 1. Ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 roku, w którym stwierdzono jasno „Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy”.
I tu pojawia się problem. Fizjoterapeuta ma zakaz reklamowania się, ale ma prawo do informowania jakie usługi wykonuje. Dodatkowo przepisy prawne nie precyzują jasno co jest reklamą, a co informacją. Nie jest również określone, w jaki sposób lekarz czy fizjoterapeuta ma realizować obowiązek informowania. Orzecznictwo również nie ma wypracowanego stanowiska w tym temacie. Ciekawym wydaje się fakt, że przecież każda reklama ma w sobie elementy o charakterze informacyjnym. Jak więc fizjoterapeuci mogą realizować element informacyjny nie reklamując się? W jaki sposób fizjoterapeuta może prowadzić marketing swojego gabinetu nie naruszając przepisów ustawy?
Reklama gabinetu fizjoterapii w świetle prawa
Zacznijmy od tego, czego nie możesz robić. Otóż, nie możesz informować przykładowo o najlepszej skuteczności Twojego leczenia ani też zamieszczać informacji o jakości sprzętu medycznego w swoim gabinecie. Nie powinieneś również zachęcać pacjentów do skorzystania właśnie z Twojego gabinetu fizjoterapeutycznego np. z tego powodu, że jesteś najlepszy w okolicy. Zabronione jest również informowanie pacjentów o np. super niskich cenach zabiegów w Twoim gabinecie. Wyjątkiem jest jedynie umieszczenie informacji np. jakie ceny posiadasz, ile trwa wizyta u Ciebie, jakich pacjentów przyjmujesz. Właściwie nie możesz robić wszystkiego z czym związane są chwytliwe hasła reklamowe, język korzyści czy wszelkiego rodzaju promocje i zniżki.
Jak promować gabinet fizjoterapii nie łamiąc prawa?
Co w takim razie wolno? Wolno a nawet wskazane jest maksymalne zadbanie o widoczność w sieci. Budowanie profesjonalnego wizerunku w Internecie to podstawa! Doskonale jeśli Twoja działalność jest rozpoznawalna. Internet to nie tylko strona internetowa Twojego gabinetu, ale także wszelkiego rodzaju media społecznościowe- Facebook, Instagram, LinkedIn itp. a także bazy takie jak Znajdź Gabinet. Właśnie tam skupiają się fizjoterapeuci i osteopaci, by dodawać swoje gabinety, tym samym tworząc profesjonalne wizytówki. Dodając profil swojego gabinetu w takim miejscu możesz w przyjemny, profesjonalny i zgodny z prawem sposób pokazać, czym się zajmujesz, w jakiej dziedzinie się specjalizujesz i jakie zdobyłeś kwalifikacje. Warto pamiętać, że siła mediów społecznościowych w dzisiejszym świecie jest niesamowita!
Możesz również zostać ekspertem w lokalnej prasie! Dziennikarze bardzo chętnie nawiązują współpracę ze specjalistami, którzy fachowo wypowiedzą się na łamach prasy. W dzisiejszych czasach popularne stało się również blogowanie. Nie masz czasu na stworzenie i regularne prowadzenie swojego bloga? Możesz pisać ciekawe artykuły i dodawać je w serwisie Znajdź Gabinet Blog i tam, całkowicie za darmo stać się ekspertem. Twoje nazwisko tym samym stanie się bardziej znane i zyska uwagę pacjentów.
Postępuj zgodnie z prawem!
W czasach wielorakich narzędzi marketingowych coraz trudniej postępować zgodnie z prawem. Pomysłów na „reklamę” nie naruszając przepisów jest mnóstwo, jednak trzeba być ostrożnym. Kiedy fizjoterapeuta naruszył obowiązujący zakaz reklamy popełnia wykroczenie o którym mowa w art. 147a Kodeksu Wykroczeń. Ten czyn zagrożony jest karą aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny.
Publikowane w niniejszym portalu treści o charakterze medycznym mają cel wyłącznie informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Nie mogą w jakikolwiek sposób zastąpić wizyty u lekarza, lekarskiej porady, zaleceń lekarza, czy też postawionej przez lekarza diagnozy.
Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.
Dziękuję za ten artykuł