Co daje joga?

Co daje joga? Jaki jest jej wpływ na zdrowie?

7

1724

Regularna aktywność fizyczna jest jednym z najważniejszych filarów zdrowia. Wysiłek fizyczny wykonywany kilka razy w tygodniu zapewnia wiele korzyści zdrowotnych i przyczynia się do zapobiegania wielu schorzeniom tj. cukrzyca, choroba wieńcowa czy miażdżyca. Odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą być również doskonałym rozwiązaniem w profilaktyce bólu oraz jako sposób radzenia sobie ze stresem. W ostatnim czasie, wiele badań skupiało swoją uwagę na jodze i jej wpływie na zdrowie. Okazuje się, że dla wielu osób może być dyscypliną idealną – łączącą w sobie zarówno trening wzmacniający jak i efektywną relaksację. Regularne uprawianie jogi niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych – kilka z nich zostanie opisanych poniżej.

Więcej informacji na temat co daje joga, jak zacząć ćwiczyć i jaką matę wybrać znajdziesz w artykule Co daje joga i jak zacząć ćwiczyć.

Redukuje stres

Joga jest znana ze swoich właściwości relaksacyjnych. Jednym z fundamentów tej dyscypliny jest prawidłowy, miarowy oddech oraz skupienie. Badania naukowe wykazują, że regularne treningi jogi są w stanie znacznie zmniejszyć poziom kortyzolu (hormonu stresu) we krwi. Joga może być zatem świetnym elementem codziennej rutyny jak i środkiem pomocniczym w terapii schorzeń wynikających ze stresu.

 

Działa przeciwzapalnie

Stan zapalny jest podłożem wielu przewlekłych chorób oraz bólu. Joga może być sposobem na przeciwdziałanie destrukcyjnym wpływom przewlekłego zapalenia w naszym organizmie. Pomimo, że stan zapalny jest fizjologiczną, pożądaną odpowiedzią immunologiczną ciała człowieka, w niektórych sytuacjach przeradza się w niekontrolowany, chroniczny proces, który w skutkach powoduje szereg chorób. Badania naukowe roku wykazują, że regularne uprawianie jogi wpływa znacznie zmniejszenie markerów zapalnych co może być kluczowe dla ogólnej poprawy stanu zdrowia.

 

Wzmacnia serce

Zdrowe serce jest podstawą zdrowego ciała. Niestety, na skutek złego stylu życia wiele osób stwarza w swoim ciele warunki, które prowadzą do trwałego uszkodzenia serca, zawału serca czy choroby wieńcowej. Jednym z najważniejszych aspektów leczenia kardiologicznego jest zmiana stylu życia i redukcja czynników ryzyka chorób układu krążenia. Joga wpływa korzystnie na leczenie otyłości, nadciśnienia oraz wysokiego poziomu cholesterolu, które są głównymi przyczynami chorób serca!

 

Akcesoria do jogi joga

 

Poprawia jakość życia

Ze względu na udowodnione, szerokie prozdrowotne działanie jogi wpływa ona na ogólną poprawę jakości życia wielu pacjentów. Działa kompleksowo, wzmacniając mięśnie i redukując stres – dlatego jest pomocna w schorzeniach układu ruchu, układu krążenia oraz układu limfatycznego. Wpływa tonizująco na układ nerwowy. Wg badań ma również dobry wpływ na działanie naszych narządów wewnętrznych, a co za tym idzie – wspomaga dobre trawienie i przyswajanie pokarmu! Dlatego regularny trening jest dobry dla osób potrzebujących zmienić swój styl życia i jego jakość.

 

Redukuje ból!

Joga ma udowodnione działanie przeciwbólowe. Większość zespołów bólowych takich jak: rwa kulszowa, cieśń nadgarstka, ostrogi piętowe, bóle głowy – wynika z nieprawidłowej postawy ciała, osłabionych i mocno napiętych mięśni. Bezruch, brak mobilności i elastyczności naszych tkanek istotnie wpływa na zmniejszenie zdolności do radzenia sobie z obciążeniami serwowanymi na co dzień naszym mięśniom i stawom. Przez jogę – mięśnie stają się silne i rozciągnięte a stawy odzyskują swoją prawidłową ruchomość co i istotnie wpływa na redukcję bólu.

 

Przez wysiłek fizyczny jesteśmy w stanie zapobiegać wielu chorobom cywilizacyjnym i wpływać na naszą psychikę w znacznie większy sposób niż myślimy. Wysiłek fizyczny ma ogromne znaczenie w prewencji schorzeń serca, płuc i układu ruchu. Pomaga w walce z depresją. Joga przez swoje wszechstronne zastosowanie jest dyscypliną, która może być z powodzeniem stosowana u wielu pacjentów w szerokim przedziale wiekowym.

 

Bilbiografia:

  • Vedamurthachar A, Janakiramaiah N, Hegde JM, et al. Antidepressant efficacy and hormonal effects of Sudarshana Kriya Yoga (SKY) in alcohol dependent individuals. J Affect Disord. 2006;94(1-3):249-253. doi:10.1016/j.jad.2006.04.025
  • Katuri, Kishore Kumar et al. “Association of yoga practice and serum cortisol levels in chronic periodontitis patients with stress-related anxiety and depression.” Journal of International Society of Preventive & Community Dentistry vol. 6,1 (2016): 7-14. doi:10.4103/2231-0762.175404
  • Vijayaraghava, Ambarish et al. “Effect of Yoga Practice on Levels of Inflammatory Markers After Moderate and Strenuous Exercise.” Journal of clinical and diagnostic research : JCDR vol. 9,6 (2015): CC08-12. doi:10.7860/JCDR/2015/12851.6021
  • Bower JE, Greendale G, Crosswell AD, et al. Yoga reduces inflammatory signaling in fatigued breast cancer survivors: a randomized controlled trial. Psychoneuroendocrinology. 2014;43:20-29. doi:10.1016/j.psyneuen.2014.01.019
  • Bharshankar JR, Bharshankar RN, Deshpande VN, Kaore SB, Gosavi GB. Effect of yoga on cardiovascular system in subjects above 40 years. Indian J Physiol Pharmacol. 2003;47(2):202-206.

 

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 9

Brak głosów. Oceń jako pierwszy!

Jakub Seremak

Magister fizjoterapii, student osteopatii. Specjalizuję się w rehabilitacji sportowej, ortopedycznej oraz nowoczesnych metodach usprawniania organizmu. Interesuję się także fizjologią, która jest podstawą do zrozumienia problemów pacjenta. W wolnym czasie uprawiam sport, słucham rocka i gram na basie.

Wspomagaj się wiedzą innych, bądź na bieżąco!
Dołącz do Facebookowej grupy "Pogadajmy o fizjoterapii"


2 komentarze do “Co daje joga? Jaki jest jej wpływ na zdrowie?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *