Co daje joga i jak zacząć ćwiczyć?

68

3144

W dzisiejszych czasach coraz więcej słyszy się na temat praktykowania jogi. Mnóstwo Youtuberów, Instagramowiczów i sławnych osób pokazuje jak zaczynają dzień z jogą lub relaksują się podczas uprawiania jej. Na pewno zastanawiasz się co daje joga, jakie przynosi korzyści i od czego trzeba zacząć, aby zobaczyć rezultaty. Wiele badań naukowych mówi o pozytywnych korzyściach z uprawiania jogi, a jest ich coraz więcej bo dziedzina ta staje się coraz bardziej popularna. W naszym artykule dowiesz się wszelkich informacji, które pomogą Ci rozpocząć swoją przygodę z jogą.

 

Co znajdziesz w artykule:


  Co to jest joga?

Mówi się, że joga to nauka o równowadze w życiu oraz połączeniu umysłu z ciałem. Praktykuje się ją poprzez wykonywanie zbiorów asan (wygodnych pozycji) oraz skupieniu się na pranayamie (technikach oddechowych), które pozwalają wykonywać ćwiczenia fizyczne przekładające się na rozwój fizyczny i psychiczny człowieka. Przyjęcie określonej pozycji jogi wymaga utrzymanie jej przez pewien czas. Można dodatkowo połączyć ją z medytacją. Podczas wychodzenia z asany należy pamiętać o właściwym oddechu. W Internecie możemy znaleźć mnóstwo filmików i książek, np. Anatomia hatha jogi, które omawiają szerzej znaczenie jogi i pokazują jak poprawnie wchodzić w pozycje.

 

Książki o jodze

 


  Joga – co daje?

Na zbawienne działanie jogi nie trzeba długo czekać. Pierwsze rezultaty widać już po pierwszym jej uprawianiu. Joga działa korzystnie nie tylko na nasze ciało, ale także na stan naszego umysłu.

 

Głównymi efektami uprawiania jogi są:

  • Wzmocnienie mięśni 

Utrzymanie pozycji jogi wymaga zaangażowania wielu grup mięśniowych, ponieważ muszą być przetrzymane przez dłuższą chwilę. Podczas stagnacji w danej asanie, mięśnie wzmacniają się, a napięte miejsca, odpowiadające za ograniczenie ruchu podczas codziennych czynności, rozluźniają się. Dodatkowo joga może przyczynić się do budowania mięśni. Jeśli wykonujemy intensywną sekwencję, w której wykorzystujemy własny ciężar ciała podczas przejścia z pozycji do pozycji, osiągamy duże napięcia mięśniowe, przyczyniające się do poprawy wyglądu naszej budowy.

 

  • Korekcja postawy

Nawiązując do poprzedniej zalety uprawiania jogi, następną korzyścią jest korekcja wad postawy. Systematyczne wykonywanie odpowiednich sekwencji asan pozwala poprawić wygląd naszej sylwetki. Mięśnie wokół kręgosłupa wzmacniają się, a ich praca zwiększa przepływ krwi w organizmie. Joga na kręgosłup pozwoli nam zmniejszyć dolegliwości bólowe pleców i chronić dysk przed uszkodzeniami. Ćwiczenia jogi kształtują nawyk utrzymywania poprawnej postawy ciała, co umożliwia zapobieganie uszkodzeniom oraz pomaga korygować wady.

 

  • Zmniejszenie poziomu stresu

Pozycje jogi doskonale rozluźniają i odprężają nasze ciało. Efektem wyciszenia systemu nerwowego za pomocą asan są: zwiększona stabilność emocjonalna, duchowa równowaga oraz obiektywne patrzenie na otoczenie. Prawidłowo wykonane techniki oddechowe uwalniają od napięć. Osoby ćwiczącę jogę są w stanie kontrolować swoje reakcje oraz panować nad stresem. Uprawianie jogi pozwala na skuteczną walkę z depresją i nerwicą. Pamiętaj jednak o systematyczności, za jej pomocą możesz dojść do upragnionego celu.

 

  • Pozytywne rozpoczęcie dnia i relaks po intensywnej pracy

Poranna joga pobudza naszą przemianę materii w naturalny sposób. Jest to znacznie lepsza propozycja na rozpoczęcia dnia w porównaniu do kawy. Dodatkowo uprawianie jogi z rana wysyła do naszego umysłu pozytywną energię, która poprawia nasze samopoczucie i chęci do działania. Wieczorna joga pozwala zredukować zmęczenie po ciężkim dniu, poprawić jakość snu i zredukować napięcia i ból w ciele.

 

  • Poprawa zdrowia naszego organizmu

Praktyka jogi przynosi wiele korzyści zdrowotnych dla naszego ciała. Stabilizuje gospodarkę gospodarkę hormonalną oraz ciśnienie krwi. Wchodzenie w asany zwiększa dotlenienie organizmu oraz poprawia przepływ krwi. Dodatkowo stwierdza się, że joga jest zbawieniem dla naszego serca. Nie tylko zmniejsza ryzyko wystąpienia zawałów, ale także pomaga w leczeniu arytmii serca. Ćwiczenia jogi wzmacniają odporność organizmu, chronią przed różnymi chorobami i poprawiają funkcjonowanie układu pokarmowego. Są także doskonałą propozycją dla osób zmagających się z bólem różnych partii ciała, np. kręgosłupa, barków, szyi.

 

  • Złagodzenie kobiecych problemów

Uprawianie niektórych pozycji jogi dostarcza macicy i jajnikom świeżą krew, natomiast asany z wygięciami do tyłu stymulują jajniki, co pomaga podczas nieregularnych miesiączek. Dodatkowo niektóre ćwiczenia rozciągają i rozluźniają miednicę oraz organy podbrzuszne, zmniejszając przy tym dolegliwości bólowe związane z menstruacją.

Joga asany wzmacniają mięśnie dna miednicy, co jest bardzo ważne dla kobiet spodziewających się niedługo dziecka. Joga w ciąży pozwala zmniejszyć różne dolegliwości doskwierające przyszłej mamie, m.in. huśtawki nastroju, uczucie ciężkich nóg, problemy trawienne. Przed wykonywaniem asan, należy jednak skontaktować się ze swoim lekarzem w celu potwierdzenia możliwości ćwiczeń oraz przestrzegać zaleceń i przeciwwskazań dotyczących praktyki jogi w ciąży.

 

Co daje joga?


 

   Czy joga odchudza?

Praktykowanie jogi nie przyczynia się do redukcji wagi. Natomiast można zaobserwować rozciągnięcie ciała, wzmocnienie i modelowanie sylwetki podczas regularnych ćwiczeń. Waga nie zmniejsza się, ale efekty wykonywania asan mogą być wciąż satysfakcjonujące. Natomiast połączenie jogi z prawidłowym odżywianiem lub dietą redukcyjną zapewni zgubienie nadmiernych kilogramów. W tym celu należy przestać spożywać “śmieciowe jedzenie”, bardziej zwracać uwagę na składy produktów lub skonsultować się z wykwalifikowanym dietetykiem.


 

  Joga – jak zacząć ćwiczyć?

Jesteś osobą początkującą i kompletnie nie wiesz jak zacząć ćwiczyć jogę? Chciałbyś osiągnąć wypływające z niej korzyści, ale nie znasz żadnych pozycji oraz ich kolejności? Musisz wiedzieć, że rozpoczęcie praktyki wcale nie jest trudne! Wystarczy przygotować odpowiednie akcesoria do jogi i odpalić film z Youtube’a lub wykorzystać książki o jodze dla początkujących, przedstawiające podstawowe pozycje, np. Joga – kompletny przewodnik dla początkujących. Joga w domu może być całkowicie bezpieczna pod warunkiem, że zaczniemy od podstawowych asan, które nie wymagają dużej sprawności.

 

Kilka prostych kroków do rozpoczęcia przygody z jogą:

  1. Znajdź odpowiednie miejsce do praktyki jogi – ważne abyś mógł/mogła wyciszyć się oraz wykonać pełne ruchy na macie. Dodatkowo możesz zadbać o relaksującą muzykę do jogi.
  2. Włóż na siebie komfortowy strój do ćwiczeń – ubrania nie powinny krępować ruchów. Najlepiej sprawdzą się legginsy lub spodenki i luźna koszulka.
  3. Zacznij od podstawowych asan – pozycje nie powinny sprawiać Ci bólu lub być niemożliwe do wykonania na Twoim etapie sprawności, np. pies z głową w dół, pozycja do góry, pozycja kota lub pozycja wielbłąda. Pamiętaj o odpowiednim rozgrzaniu organizmu. Możesz to zrobić za pomocą sekwencji Powitanie Słońca.
  4. Pamiętaj o oddechu – aby uzyskać efekt rozluźnienia i relaksu, należy zwrócić uwagę na swój oddech i ani na chwilę nie wstrzymywać powietrza.
  5. Ułatwiaj sobie utrzymywanie pozycji – na początku swojej przygody możesz nie być na tyle rozciągnięty, aby poprawnie wchodzić i utrzymywać pozycję. Za pomocą kostek do jogi i pasków do jogi możesz ułatwić sobie ćwiczenia.

 

Jaka mata do jogi?

Mata do jogi powinna być bezpieczna i sprawiać nam komfort podczas wykonywania pozycji. Aby wybrać odpowiednią dla siebie, powinniśmy się kierować następującymi parametrami:

  • Grubość – mata o większej grubości będzie odpowiednia nie tylko do praktykowania jogi, ale także do wykonywania ćwiczeń fitness i siłowych, ponieważ doskonale amortyzuje nasze ciało i stawy.
  • Materiał – niezwykle ważnym aspektem podczas wyboru maty jest tworzywo z którego została wykonana. Materiał maty odpowiada za antypoślizgowość, trwałość i sposób jej czyszczenia.
  • Długość – rozmiar maty powinniśmy dobrać do naszego wzrostu, tak aby mata pokrywała w całości nasze ciało podczas każdej pozycji.
  • Waga – transport ciężkiej maty może sprawiać nam wiele kłopotów, dlatego jeśli chcemy ją zabierać ze sobą na plażę, do parku czy na siłownię, powinniśmy rozważyć kupno lekkiej maty.
  • Cena – osoby początkujące nie wiedząc do końca czy praktyka jogi jest dobrym pomysłem, powinny zastanowić się nad kupnem tańszej maty. Jednak jeśli wiesz, że joga to strzał w dziesiątkę, nie bój się kupić drogiej maty. Pamiętaj, że cena przekłada się na jakość.

 

Akcesoria do jogi

 

W naszym asortymencie znajdziesz maty do jogi rozpoczynające się już od 45 zł. W stosunku cena-jakość warto zwrócić uwagę na kauczukową matę do jogi Rea Tape idealną do jogi, ćwiczeń i pilatesu. Cechuje się antypoślizgowością i doskonałą przyczepnością do podłoża, dzięki czemu możesz czuć się stabilnie podczas treningu. Wykonana z niezwykłą dbałością o szczegóły. Posiada popularny wzór mandali z liniami pozwalającymi na ustawienie się w odpowiedniej pozycji. Dostępna w dwóch wyjątkowych kolorach.

 

Warto zaopatrzyć się w klocki do jogi, które pozwalają zachować stabilność i utrzymać różne pozycje. Idealne dla osób początkujących, które nie są jeszcze rozciągnięte i trudno im wejść w niektóre asany. Dodatkowym akcesorium jest koło do jogi do rozciągania pleców i klatki mięśniowej, a także pas do jogi, który można zastąpić taśmą Thera Band.

 

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 11

Brak głosów. Oceń jako pierwszy!

AcusMed Blog

To nasi specjaliści od wyboru odpowiednich produktów do rehabilitacji sportowej, akupunktury, kinesiotapingu i nie tylko. Rozwiewają wątpliwości oraz podsuwają cenne wskazówki i ciekawostki na temat fizjoterapii.

Wspomagaj się wiedzą innych, bądź na bieżąco!
Dołącz do Facebookowej grupy "Pogadajmy o fizjoterapii"


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *